دهها پرسش و پاسخ گرفتگی بینی بعد از عمل از بهترین جراح بینی در تهران

گرفتگی بینی بعد از عمل

علت ها و درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

سلام. به جمع صمیمی ما خوش آمدید.

این متن یک گفتگوی ویژه ی درباره ی گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی یا ترمیمی بینی و ساکشن بینی است. از بهترین فوق تخصص جراحی بینی کمک گرفته ایم تا به دهها پرسش شما درباره ی گرفتگی بینی، انحراف بینی، پولیپ، شاخک های بینی، دریچه های داخلی و خارجی بینی، و غیره پاسخ دهیم.

با کلیک روی عناوین دلخواه، به راحتی پاسخ سوال هایتان را پیدا کنید. لحظه کوتاهی با ما همراه باشید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2022

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید


فیلم عمل بینی

 

دلایل گرفتگی بینی بعد از عمل

آیا آلرژی و حساسیت یا آسم و مشکلات ریوی دارین؟

آیا مخاط بینی و سینوس های بینی تون متورم یا عفونی شده؟

آیا انحراف بینی دارین؟

آیا دچار پولیپ بینی هستین؟

آیا لوزه هاتون بزرگ شده؟

وزن زیادی دارین؟ سیگار می کشین؟

آیا عمل جراحی بینی انجام دادین؟

آیا دریچه بینی تون تنگ تر شده یا دچار چسبندگی تیغه بینی شدین؟

آیا شاخک ها یا همون توربین های بینی تون بزرگ هستن و تنفس شما کیپ شده؟

همه ی موارد بالا و یه سری موارد دیگه می تونن از علت های گرفتگی بینی باشن. بدون معاینه بینی توسط پزشک متخصص و گاهی بدون عکسبرداری نمیشه قطعی درباره ی علت اصلی گرفتگی بینی نظر داد.

 

گرفتگی بینی بعد از عمل رینوپلاستی

رینوپلاستی به معنی جراحی بینی برای اصلاح شکل و سایز بینی و تقارن سوراخ های بینی هست. جراحی رینوپلاستی از اون دسته جراحی های میلیمتری هست که دقت و مهارت زیادی می خواد چون ساختار داخل بینی بسیار پیچیده و به شبکه وسیعی از اعصاب و مویرگ های حیاتی وصل هست.

جدای از جراحی، متخصصین جراحی بینی میگن که یکی از علت های اصلی گرفتگی بینی آلرژی و حساسیت هست. اما در مورد گرفتگی بینی بعد از جراحی رینوپلاستی، تنگ تر شدن دریچه داخلی بینی می تونه جزو علت های اصلی باشه.

داخل هر کدوم از سوراخ های بینی مون و در محل برخورد سپتوم یا همون تیغه جداکننده بینی و شاخک های بینی یه دریچه داریم. یعنی، بینیِ ما دو تا دریچه داره. این محل تقاطع (زاویه) در یک و نیم سانتی متری داخل بینی واقع شده. اگه این زاویه (دریچه بینی) بعد از عمل رینوپلاستی تنگ تر بشه، سخت تر نفس می کشیم.

علت گرفتگی بینی-تنگی دریچه بینی

یه آزمایش کوچیک برای تشخیص اینکه آیا علت گرفتگی بینی تنگی دریچه بینی ست یا نه:

با انگشت شست و اشاره پوستِ اون قسمت نرم بینی (پل بینی) رو که با استخوان بینی تماس داره بگیرین. هیمن طوری که پوست رو چنگ زدین به سمت پیشانی بکشین و سُر بدین.  اگه احساس کردین حالا راحت تر نفس می کشین مشکل از تنگی دریچه بینی هست و باید برای حل مشکل به جراح تون مراجعه کنین.

گرفتگی بینی-سوراخ تیغه بینی

تیغه وسط بینی رو سپتوم هم میگن. گاهی وقتا بعد از جراحی رینوپلاستی، در وسط تیغه بینی یا همون سپتوم یه سوراخ ایجاد میشه. این سوراخ می تونه مشکلاتی مثل خونریزی و تنفس سخت رو ایجاد کنه. برای همینه که فین کردن و عطسه زدن بعد از عمل بینی ضرر داره و بهبودی رو به تاخیر می ندازه!

آزمایشی ساده برای بررسی سوراخ شدن تیغه بینی

جلوی آینه بایستین و داخل بینی تون رو نگاه کنین. برای دید بهتر، از چراغ قوه می تونین استفاده کنین. اگه از یه طرف بینی طرف دیگه رو دیدین مشکل می تونه از سوراخ شدن تیغه وسط بینی باشه. با مراجعه به جراح و پیوند غضروف این سوراخ بسته میشه.

درمان گرفتگی بینی بعد از عمل رینوپلاستی

چند سال از عمل بینی تون می گذره؟ سال های پیش یه عالمه غضروف از داخل بینی برمیداشتن ولی امروزه این کارو نمی کنن و ساختارهای بینی رو سرجاش برمیگردونن. خیلی از افرادی که با روش های سابق جراحی شدن از مشکلات تنفسی و بی خوابی شکایت دارن. دلیل اصلی این عوارض اینه که غضروف های بینی که برداشته شدن دو طرف بینی رو در طی تنفس دم دچار افتادگی کردن.

خوشبختانه مشکل گرفتگی بینی در اثر برداشتن غضروف ها قابل حله: غضروف هایی از پشت گوش برداشته میشه و داخل بینی پیوند میشه. البته توصیه می کنیم که این عمل جراحی رو پزشکی براتون انجام بده که بورد تخصصی داشته باشه.

البته اگه شما عمل زیبایی بینی رو برای رفع انحراف تیغه بینی تون انجام بدین،
از قبل مشکل تنفسی تون به خاطر این انحراف باشه،
و دکترتون کارشو عالی انجام بده،
مشکل تنفستون هم حل میشه.


نفس کشیدن بعد از جراحی بینی سپتوپلاستی

سپتوپلاستی به معنی اصلاح سپتوم بینی یا همون تیغه جداکننده وسط بینی با عمل جراحی هست.

انحراف سپتوم بینی یکی از علت های اصلی گرفتگی بینی و عفونت سینوس ها هست چون اجازه نمیده ترشحات به راحتی دفع بشن. با عمل انحراف بینی قسمت های اضافی سپتوم برش داده و برداشته میشن و استخوان یا غضروف تیغه (یا هر دو) در وسط بینی قرار میگیره.

نکته: اگه به تشخیص جراح بینی، علت اصلی گرفتگی بینی رفع انحراف بینی باشه این عمل بسیار کمک کننده هست. اما مثل تمام عمل های بینی، دقت و مهارت پزشک در پیشگیری از عوارض احتمالی سپتوپلاستی لازم هست.

دو علت اصلی گرفتگی بینی

به نقل از متخصین جراحی بینی و نتایج مطالعات فراوان تجربی و علمی، دو تا مقصر اصلی برای گرفتگی و انسداد بینی وجود دارن: 1. آلرژی و حساسیت و 2. انحراف بینی. البته دلایل متنوع دیگه ای هم برای گرفتگی بینی وجود دارن که با معاینه حضوری و عکسبرداری مشخص میشه. در کل، قبل از جراحی انحراف بینی، پزشک بایستی تمامی دلایل احتمالی گرفتگی بینی رو بررسی کنه.

به تازگی، آندوسکوپی بینی به تشخیص علت گرفتگی بینی کمک زیادی کرده. آندوسکوپی یه روش مشاهده واضح داخل بدن به کمک ابزار دوربین دار و مانیتور هست.

ممکنه مشکلات زیر بعد از عمل سپتوپلاستی یا همون عمل انحراف بینی ایجاد شن و تنفس شما سخت شه:

◊ سوراخ شدن تیغه بینی

◊ اِشکال در زاویه دریچه های داخل بینی (ممکنه بیش از حد تنگ شده باشن)

◊ آسیب های دیگر حنجره-بینی

◊ رشد بیش از حد شاخک های بینی (توربین های بینی)

شاخک بینی چیست؟

شاخک بینی چیست؟

اگه تصویر بالا رو نگاه کنین، قسمت های قفسه مانندی در دو طرف بینی در بالا و پایین عمودی در دو طرف تیغه بینی مشاهده می کنین. این شاخک ها به طور طبیعی بزرگ و کوچک میشن. کار شاخک بینی گرم کردن هوای ورودی به شش هاست؛ و در وضعیت عفونت و آلرژی بزرگتر و متورم میشه. این تورم برای اینه که سیستم ایمنی جریان خون بیشتری (گلبول های سفید) رو روانه شاخک می کنه تا با عامل بیماری و عفونت مبارزه کنه.

ممکنه احساس سوزش بینی شما در اثر خشکی شاخک بینی تون باشه.

جراحی شاخک بینی

جراحی شاخک بینی کار ساده ای نیست چون نباید به مژک های مفید روی شاخک و کاربردهای اصلی شاخک صدمه وارد شه. از مزایای مژک های روی شاخک بینی اینه که باکتری های مفید رو برای مبارزه با عفونت ها در خودشون جمع و مواد آلرژی زای وارد شده به بینی رو دفع می کنن.

جراح نهایت سعیش رو می کنه که قسمت های مفید برش داده نشن. با جراحی، شاخک از تیغه وسط بینی و مجاری تخلیه سینوس دورتر و راه تنفس بازتر میشه.

شاخک بینی نقش خیلی مهمی در تنظیم خواب و مبارزه با عفونت های سرماخوردگی و تنفس راحت تر داره. متخصصین بینی توصیه می کنن که برای بهبود کارآیی مژک های روی شاخک ها از سرم نمکی شستشودهنده استفاده کنیم. آبرسانی به شاخک های بینی و بهبود جریان گردش خون در اونها به بهبود تنفس کمک می کنه. برای همینه که میگن گلو رو مرتب مرطوب نگه دارین تا از حمله ی ویروس کرونا در امان بمونین.

عوارض عمل انحراف بینی سپتوپلاستی

بعضی عوارض عمل انحراف بینی شایع ترن. برای مثال، خونریزی، عفونت و واکنش منفی به داروهای بی حسی

عوارض احتمالی دیگه عبارتن از:

مسدود شدن مجرای تنفسی در بینی

خونریزی بیش از حد

تغییر شکل بینی

سوراخ شدن تیغه وسط بینی

کاهش حس بویایی

لخته شدن خون و عدم تخلیه آن

بی حسی موقت در لثه بالایی، دندان ها یا بینی

نکته 1: با تجربه ی بعضی از عوارض بالا،  ممکنه به جراحی ترمیمی نیاز پیدا کنین. پزشک درباره ی سود و زیان جراحی دوباره توضیح خواهد داد.

نکته 2: مصرف داروهایی مثل آسپرین و ایبوبروفن و از این دسته خونریزی بینی رو زیادتر می کنه. درباره تداخلات دارویی بعد از عمل بینی با پزشک مشورت کنین. البته کافیه درباره عوارض داروها در اینترنت سرچ کنین. سایت های سبزوسالم و جایروس  کلینیک درباره ی لبریز از مطلب درباره ی کاربردها و عوارض انواع داروهای پزشکی هستن.

لینک سایت سبز و سالم مرجع کامل داروها و مکمل ها


تنگی نفس-عمل پولیپ بینی

پولیپ یه زائده نرم شبیه اسک یا خوشه انگور هست و داخل مجاری بینی و سینوس شکل میگیره. عواملی مانند عفونت، آسم و التهاب و حساسیت موجب شکل گیری پولیپ بینی میشن.

با بزرگ شدن پولیپ ها مجاری تنفسی مسدود شده و حس بویایی کاهش پیدا می کنه. برای درمان پولیپ یا دارو مصرف می کنن و یا جراحی.

علائم پولیپ بینی-عود پولیپ بینی

به قول کاربری، “بزرگی پولیپ بینی داشتم و علائم زیر رو تجربه کردم:

درد در سر و صورت، آبریزش و گرفتگی بینی، تنگی نفس، خارش چشم، فشار روی پیشونی و صورتم، کاهش بویایی و عدم تشخیص بعضی بوها، و دندان درد در قسمت بالا. من سینوزیت مزمن هم دارم و پولیپ بینیم با آندوسکوپی و سی تی اسکن تشخیص داده شد.با دارو و اسپری کورتون خوب نشدم.

بعد از جراحی پولیپ، تنگی نفسم بهتر شد و علائم تا حد زیادی رفع شدن. اما متاسفانه باید مکرر به پزشک مراجعه می کردم ولی سهل انگاری کردم و بعد از دو سال عود کرد. یکی از علت های اصلی عود پولیپ بینی م مسیر رفت و آمد به محل کارم بود که با گرد و غبار و آلاینده ها مواجه می شدم. باید بینی مو مرطوب نگه می داشتم و مرتب با سرم نمکی شستشو می دادم ولی گاهی فراموش می کردم.”

نکته: عود پولیپ در افراد مبتلا به آسم و آلرژی بیشتره. هر چه التهاب داخل بینی بیشتر باشه، احتمال عود پولیپ هم بیشتره. مراجعه مکرر به پزشک بعد از جراحی پولیپ و پیگیری وضعیت پولیپ ها ضروری هست.


تنگی نفس بعد از عمل پولیپ بینی

به نقل از بهترین متخصص جراحی بینی در تهران، آلرژی و حساسیت از دلایل اصلی تنگی نفس بعد از عمل پولیپ می باشن. با دارو میشه آلرژی و حساسیت رو درمان کرد و طبیعی ست مشکل تنگی نفس هم رفع خواهد شد.

تنگی نفس-ساکشن بینی چیست؟

ساکشن بینی روشی برای تخلیه ترشحات و چسبندگی ها از داخل بینی هست. گاهی تنگی نفس در اثر مسدود شدن مجاری بینی و سینوس ها با ترشحات و مواد زائد هست که به ساکشن اونها نیاز میشه. بعد از عمل (با چسبندگی و تجمع ترشحات در نتیجه بخیه و انسداد موقتی بینی) ساکشن بینی انجام شه.


علت مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

چرا بعد از عمل بینی نمی تونم نفس بکشم؟

دلایل متنوعی برای تنگی نفس بعد از عمل بینی اشاره شد اما بهترین متخصصین جراحی بینی اعتراف می کنن که مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی به یک دلیل اصلی رخ میده: تکنیک نادرست جراحی بینی.

اشتباه در اجرای تکنیک های جراحی مثل رفع انحراف بینی، رفع پولیپ، برداشتن ضایعه داخل بینی، اصلاح شاخک یا توربین بینی، بازسازی دریچه های داخلی و خارجی و غیره به تنگی نفس منجر میشه!!!

در واقع، اگه تکنیک جراجی درست اجرا شه، حتی با وجود کوچک شدن بینی نباید مشکلات تنفسی پیش بیاد!

دو تصور اشتباه بعد از عمل بینی

دو تصور زیر اشتباهن:

1. من مشکل تنفسی مجاری بینی دارم و با عمل بینی تنفس من حتما بهبود پیدا می کنه و

2. عمل جراحی زیبایی بینی انجام نمی دم چون تنفسم تخریب میشه.


آندوسکوپی سینوزیت بینی و رفع تنگی نفس

لینک مقاله ی کامل آندوسکوپی سینوس بینی


تودماغی حرف زدن بعد از عمل بینی

“صدام تو دماغیه و مشکل آلرژی دارم. ممکنه به هم ربط داشته باشن؟”

جواب از منابع علمی: اغلب مواقع، صدای تو دماغی ناشی از آلرژی و حساسیت هست که با دارو قابل درمانه. تنگی نفس می تونه از علت های صدای توماغی باشه که اول باید علت تنگی نفس مشخص و بعد درمان لازم صورت بگیره.


قطره فنیل آفرین-قطره های بازکننده بینی

گاهی پزشکان برای رفع گرفتگی بینی شما قطره های بازکننده بینی رو تجویز می کنن. یکی از این قطره ها فنیل آفرین هست که قدرت اعتیادآوری زیادی داره. بهتره بیشتر از 5 روز استفاده نشه. مصرف زیاده از حد این قطره ها عوارض داره.


معرفی بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شمال تهران

برای هر گونه سوال درباره ی جراحی بینی ترمیمی، زیبایی، گوشتی، استخوانی و غیره با ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس با ما (پایین صفحه جدید)


آرزوی سلامتی برای شما داریم.

لینک منبع خارجی 1

لینک منبع خارجی 2

لینک منبع خارجی 3

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا