جراحی آندوسکوپی سینوس: آیا درمان قطعی سینوزیت با جراحی امکانپذیره؟

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه است؟

سلام. خوش آمدید.

وقتی بوی عطر و ادکلن و سیگار به مشامتون می خوره سردرد میشین؟

درد گنگی روی صورت و دور و بر چشم ها حس می کنین؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2022

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

حس بویایی شما کاهش پیدا کرده و روی پیشونی و گونه حس درد مبهمی دارین؟

ترشحات چرکی پشت حلق دارین؟

این چهار تا حس و حالت می تونن نشونه های سینوزیت باشن و شما نیاز به درمان دارین.

متن زیر راهنمای خوبی به زبان ساده برای درمان سینوزیت با عمل جراحی آندوسکوپی سینوس هست. نیازی به گوش دادن به انواع کلیپ های سینوزیت نیست؛ اما مطالب یکجا اینجا جمع شده. لحظات کوتاهی با ما همراه باشین.

سینوزیت چیست؟ چهار نمونه سینوس

سینوزیت چیست؟

سینوزیت یعنی التهاب مخاط داخل بینی و سینوس ها. مخاط یعنی لایه ی پوشاننده. اگه سینوس های شما سالم باشن پر از هوا هستن و به راحتی تنفس می کنین. ولی وقتی سینوس پر از ترشحات و چرک شه، عفونت می کنه. البته ترشحات سینوسی با ترشحات آلرژی متفاوته. برای همینه که سینوزیت رو نمیشه فقط از روی یه سری علائم ظاهری با قطعیت تشخیص داد.
گرچه انواع سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا با سینوزیت فرق می کنن، هر کدوم میتونن یه جور سینوزیت باشن.
از نظر متخصصین بینی، انواع سینوزیت حاد و مزمن از نوع باکتریایی، ویروسی، قارچی و غیره داریم. بستگی داره به نوع عفونت و منشاء ایجادش.

سینوس ها به چه دردی می خورن؟
چهار نمونه سینوس داریم: گونه، پیشونی و بین چشم ها، فکّی و سینوس زیر مغز.

بزرگترین سینوس های ما زیر استخوان های گونه ها قرار دارن. زیر استخوان های بینی و بین چشمامون سینوسه. این سینوس ها به فیلتر کردن هوای تنفسی و نگهداری رطوبت کمک می کنن. اگه سینوس سالم باشه، در حالت نرمال خالی هست و فقط یه لایه نازک از موکوس داخلش هست. هر سینوس یه کانال به داخل بینی داره که نقش زه کشی ترشحات و پاکسازی مجاری تنفسی رو به عهده داره.
تصویر بالا انواع سینوس ها رو نشون میده.

آندوسکوپی سینوس چیست؟

جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه است؟

آندوسکوپی به معنی مشاهده داخل بدن با لنز هست. ابزار مخصوص دوربین داری به صفحه مانیتور وصله تا پزشک بتونه داخل بدن، در اینجا سینوس و بینی، رو ببینه. از آندوسکوپی برای جراحی سینوس استفاده میشه.
در جراحی سابق با قلم و چکش مخصوصی سینوس ها رو باز می کردن و ترشحات چرکی رو تخلیه می کردن. چون لنز نداشتن امکان آسیب به بافت های سالم داخل بینی و سینوس وجود داشت. والی الان نه. با لنز، بخش های انتهایی بینی، محل ترشح اخلاط و داخل تمامی پهار سینوس فکی گونه، بین دو پشم و پیشانی و زیر مغز به راحتی قابل مشاهده هستن.

البته حتی با وجود آندوسکوپی، تجربه عمل جراحی و کاربلد بودنِ متخصص جراحی سینوس خیلی مهمه.
بعد از تشخیص سینوزیت، اگه بدن شما بین 4 تا 6 هفته به حداکثر درمان دارویی جواب نده، جراحی پیشنهاد میشه.

خبر خوش: جراحی آندوسکوپی سینوس با بیهوشی موضعی همراهه و سرپایی انجام میشه، مگه اینکه مشکل بیمار شدید باشه. به شرط انتخاب متخصص مجرب، احتمال خونریزی، درد و تورم کم هست.

جراحی آندوسکوپی سینوس-عمل پولیپ بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس به ویژه برای اونایی که مبتلا به سینوزیت شدید همراه با پولیپ بینی هستن توصیه شده. پولیپ های بینی با ابزار خاصی خارج می شن و همزمان دهانه سینوس در مسیر ترشحات باز میشه.

برای اینکه سینوزیت عود نکنه، حتما درمان رو بعد از جراحی پیگیری کنین چون با آندوسکوپی و معاینه وضعیت سینوس ها و نتایج عمل بررسی میشه. در واقع، مراجعه مکرر به پزشک تا حد زیادی از عود سینوزیت جلوگیری می کنه.

درمان قطعی سینوزیت با جراحی آندوسکوپی بینی؟

عمل آندوسکوپی بینی به بهبود حس بویایی کمک می کنه. طبق گفته ی متخصصین جراحی سینوس، بعضی بیماران با این عمل قطعی درمان میشن. برای افراد دیگه، بین 30 تا 40 درصدشون، سینوزیت بعد از عمل عمود می کنه. به خصوص اگه سینوزیت پولیپی دارین، امکان عود زیاده؛ البته با مراجعه مکرر به پزشک تا حد زیادی از عود سینوزیت پیشگیری میشه.
اما در هر حال، جراحی سینوس خیلی خوبه چون اثرات درمان دارویی و شستشو با سرم رو چند برابر می کنه و سریع تر درمان میشین.

درمان عود سینوزیت

چکار کنیم سینوزیت عود نکنه؟
بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس، طبق فواصل زمانی که پزشک تعیین میکنه، مراجعه مکرر رو ادامه بدین.

5 تا از مراقبت های قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس

برا هر عمل جراحی رعایت یه سری مراقبت های قبل و بعد، از جمله عدم مصرف بعضی داروها از دو هفته قبل، ضرورت داره:

1. مصرف به موقعِ داروهایی که پزشک تجویز می کنن. بیماران آسمی حتما باید دارو مصرف کنن.
2. زا 10 تا 14 روز قبلش، قطع مصرف آسپرین و قرص های محتوی سالیسیلات و در کل، قرص هایی که احتمال خونریزی رو افزایش میدن.

3. پرهیز از مصرف ایبوبروفن، ناپروکسن، ادویل، موترین و …حداقل از پنج روز قبل از عمل (چون خونریزی رو بیشتر می کنن).

4. قطع مصرف سیگار و الکل و مواد از سه هفته قبل از عمل چون این موارد ریسک بیهوشی رو زیاد کرده و ممکنه عمل جواب نده.

5. بعد از ساعت 12 شب قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید.

4 تا مراقبت بعد از جراحی سینوزیت

بعد از جراحی سینوزیت،

  1. فین کردن ممنوع چون به خونریزی شدید منجر میشه
  2. بلند کردن اجسام سنگین حداقل تا دو هفته ممنوع
  3. داروهای افزایش دهنده خونریزی مصرف نشن. مثل ایبوبروفن، آسپرین، ادویل و غیره. روی کاغذ داخل جعبه دارو به عوارض خونریزی اشاره کرده.
  4. اسپری استروئیدی تا دو هفته قبل و بعد از عمل استفاده نشه.

درمان دارویی سینوزیت

از مسکن هایی مثل ایبوبروفن و استامینوفن استفاده میشه. برای سینوزیت ناشی از آلرژی، انواع آنتی هیستامین ممکنه تجویز شه که البته برای خانم های باردار و در دوران شیردهی تجویز نمیشن.
ایبوبروفن برای بیماران فشارخونی مناسب نیست و هر قرصی عوارضی داره. داروی سودو افدرین (سودافد) به تخلیه سینوس کمک می کنه اما برای بیماران قلب و عروق و فشارخونی عوارض داره! داروی گایافنزین اخلاط رو رقیق می کنه. دوز این دارو رو پزشک تعیین می کنه.
مصرف مایعات زیاد برای مرطوب نگهداشتن ریه ها، استفاده از محلول یا اسپری آب نمکی، شستشوی بینی با سرم نمکی،

توجه: مصرف اسپری بینی (استنشاقی مثل کورتون یا استروئیدی ضد التهاب) بیشتر از سه روز جایز نیست. احتمال عود سردرد با دوز زیاده از حد وجود داره!
نکته: آنتی بیوتیک برای سینوس باکتریایی تجویز مشه و نباید سرخود مصرف کرد چون علت هر سینوزیتی فرق می کنه. به خصوص، بیماران گوارشی در مصرف آنتی بیوتیک دقت کنن چون عوارض گوارشی رو تشدید می کنه!

چرا درمان سینوزیت مهمه؟

شاید فکر کنیم مگه میشه سینوزیت قابل درمان باشه! من به کمک متخصص جراحی بینی و همزمان استفاده از توصیه های طب مکمل درمان شدم.
درمان سینوزیت مهمه چون ممکنه 1. به پولیپ بینی منجر شه و 2. در شرایط جدی، به زیر مغز و چشم ها سرایت کنه و عواقب بدی داره! البته این اتفاق نادره و در صورت رعایت مراقبت ها، سینوزیت قابل درمانه.

“سینوزیت من از سرماخوردگی ویروسی و عدم مراقبت و درمان شروع شد. فصل زمستون درب کلاس رو می بستیم و اگه یکی سرما خورده بود ما هم می گرفتیم. اون وقتا ماسک نبود و خیلی وقتا بچه های مریض از یه هفته سرماخوردگی شدید، دو سه روزی رو میومدن مدرسه. سر کلاس با هم شعر باز باران با ترانه رو می خوندیم. این شعر منو هیجانی می کرد . گاهی که بارون میومد، ندونسته فاصله بین مدرسه تا خونه رو زیر بارون برا خودم می دویدم و گوش به حرف بزرگترا نمی دادم. و تا به خودم می جنبیدم سرماخوردیم به قول قدیمی ها کهنه و مونده میشد!”
“همین جور که بزرگتر و عاقل تر می شدم، تازه متوجه وخامت اوضاع شدم. طاقت نداشتم یکی کنارم سیگار بکشه و ادکلن بزنه. سریع سردرد می شدم. ترشحات عفونی پشت حلق و درد دو طرف بینی و گونه ها و دور چشمم اذیتم می کرد. گاهی سردرد می شدم و تب می کردم. بازم جدی نمی گرفتم. کم کم متوجه درد عجیبی دور چشمم شدم…”

تجربه درمان سینوزیت

“تا اینکه متخصص جراحی بینی رفتم. با یه سری معاینات و بررسی سابقه پزشکیم، عکسبرداری و به کمک آندوسکوپی داخل بینی و سینوس ها تشخیص بیماری سینوزیت مزمن دادن. آندوسکوپی خیلی خوبه لنز دوربین کمک می کنه تا جراح با مانیتور داخل بینی رو واضح ببینه و به بافت های سالم اطراف در داخل بینی و سینوس ها آسیب وارد نشه.”
“البته گفتن سردرد و تب جزو علائم اصلی سینوزیت مزمن نیستن و می تونن جزو علائم سینوزیت حاد باشن. تا شش ماه درمان دارویی شدم ولی فایده نداشت و بعد عمل کردم.”
“دیگه باید عمل می کردم چون احتمال انتشار سینوزیت به چشمام بود و اگه درمان نمی شدم عواقب بدی در انتظارم بود.”

“به کمک عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و رعایت یه سری مراقبت ها سینوزیتمو تا حدی درمان کردم. البته هنوز باید مکرر به پزشک مراجعه کنم تا سینوزیتم عود نکنه. دوستایی دارم که بعد از عمل بیخیال مراجعه بعدی شدن و عود کردن.”

نکته: جراحی آندوسکوپی سینوس  بیماری سینوزیت رو قطعی درمان نمی کنه اما به بهبود علائم سینوزیت و پاسخ دهی به درمان دارویی خیلی کمک می کنه.

درمان سینوزیت در طب سنتی

دوستانی هستن که بدون مشورت با متخصص (چه متخصص طب سنتی و چه مدرن)، از نسخه های اینترنتی استفاده می کنن. حتی خود متخصین طب سنتی تاکید می کنن که خوددرمانی نکنیم چون شرایط پزشکی و حساسیت ها و نتایج مصرف دارو برای هر فردی با دیگری فرق داره.
به علاوه، خیلی از محصولات و داروهای گیاهی یا روغن ها که در عطاری ها می فروشن اصل نبوده و تقلبی هستن و واضحه که داروی تقلبی اثر معکوس داره!
راهکارهای زیر از طب سنتی گرفته شدن اما به معنی تایید قطعی نیستن البته بعضیشون با طب مدرن اشتراک دارن!
سه راهکار سنتی برای درمان سینوزیت:

1. مالش روغن سیاهدانه اصل روی ملاج و چکاندن قطره سیاهدانه داخل بینی؛ دو شب اول یک قطره، شب سوم و شب چهارم دو قطره؛ شب پنجم و شب ششم سه قطره در یک بینی. هفته بعد این کار متوقف شه و هفته بعدیش دوباره تکرار شه. در صورتی که به قطره سیاهدانه دسترسی ندارین، بخور اوکالیپتوس بدین.
نکته: قبل از مصرف بخور اوکالیپتوس، با متخصص مشورت کنین. زیاده روی در بعضی بخورها ممکنه براتون عوارض ایجاد کنه.
2. شستن داخل بینی سه بار در شبانه روز. شستن با مخلوط سرم نمکی و پنی سیلین هشتصد هزار. اگه از ترکیب سرم نمکی و پنیسیلن 800 هزار استفاده کنین، نیازی به کوآموکسی کلاو، سفالکسین و آموکسی سیلین ندارین. این مسکن ها خاصیت چرک خشک کن دارن و باید آب و مایعات فراوان بنوشین. ممکنه عوارض سردرد و کم آبی ایجاد کنن.

3. استنشاق دود عنبر نساء اصل (با دوز متعادل)، اگه مشکلی با این قضیه ندارین! این مورد آخری رو خیلی ها پسند نمی کنن چون بوش آزاردهنده هست و تنفس اذیت میشه!

چگونه از سردرد سینوزیتی خلاص شویم؟

سردرد سینوزیتی با سردرد دو طرف سر فرق می کنه. لینک انواع سردرد و درمان هر کدوم رو در ذیل گذاشتیم. سردرد جزو علائم قطعی سینوزیت مزمن نیست ولی میتونه جزو علائم فرعیش باشه.

در طب مدرن از درومان های دارویی زیر برای درمان سردرد سینوزیت استفاده میشه. البته این داروها برای هر بیمار متفاوته چون نوع سینوزیت برای هر بیمار فرق داره. یکی ممکنه سینوزیت مزمن باکتریال داشته باشه و دیگری سینوزیت حاد ویروسی و غیره:

قرص برای سردرد سینوسی-مسکن برای سردرد سینوسی

اگه به حفره های سینوسی داخل جمجمه (سینوس مغزی) فشار وارد شه و متورم بشن، سردرد سینوسی می گیریم. دلیلش می تونه آلرژی، عفونت، محرک های شیمیایی و غیره باشه.

به روال معمول از مسکن هایی مثل ایبوبروفن و استامینوفن استفاده میشه. برای سینوزیت ناشی از آلرژی، انواع آنتی هیستامین ممکنه تجویز شه که البته برای خانم های باردار و در دوران شیردهی تجویز نمیشن.
ایبوبروفن برای بیماران فشارخونی مناسب نیست و هر قرصی عوارضی داره. داروی سودو افدرین (سودافد) به تخلیه سینوس کمک می کنه اما برای بیماران قلب و عروق و فشارخونی عوارض داره! داروی گایافنزین اخلاط رو رقیق می کنه. دوز این دارو رو پزشک تعیین می کنه.
مصرف مایعات زیاد برای مرطوب نگهداشتن ریه ها، استفاده از محلول یا اسپری آب نمکی، شستشوی بینی با سرم نمکی،

توجه: مصرف اسپری بینی (استنشاقی مثل کورتون یا استروئیدی ضد التهاب) بیشتر از سه روز جایز نیست. احتمال عود سردرد با دوز زیاده از حد وجود داره!
نکته: آنتی بیوتیک برای سینوس باکتریایی تجویز مشه و نباید سرخود مصرف کرد چون علت هر سینوزیتی فرق می کنه. به خصوص، بیماران گوارشی در مصرف آنتی بیوتیک دقت کنن چون عوارض گوارشی رو تشدید می کنه! 

درمان سردرد سینوزیتی در طب سنتی

برای درمان سردرد سینوزیت رعایت یک سری مراقبت ها کمک کننده است:

  1. خشک کردن کامل سر بعد از حمام و پوشاندن آن و در معرض هوای سرد قرار نگرفتن
  2. گذاشتن تخم مرغ داغ روی محل سینوس ها (جالب اینکه روس ها این کارو زیاد انجام میدن)
  3. استفاده از بخور سینوزیت با مشورت متخصص. انواع بخور سینوزیت گیاهی وجود داره. بعضی بخورها رو میشه از داروخانه تهیه کرد. مثالی از بخور گیاهی، ترکیبی مساوی از بخورهای بابونه و آویشن، استخودوس، برگ اوکالیپتوس، پونه نعناع و یک استکان تخم گشنیز.
    بخور دیگه ای برای سردرد سینوزیتی:
    نعنا پونه آویشن مرزنجوش رو هر کدوم 50 گرم با تخم گشنیز (100 گرم) مخلوط کنید و در آب جوش بریزین و هر شب بخور بدین تا مجاری تنفسی مرطوب و باز شن.
  4. نکته: استفاده از روغن مالی و چکاندن قطره سرخود توصیه نمی شه؛ بهتره با متخصص مشورت شه چون تاثیرات هر دوز از مواد اهمیت داره. ما فقط اشاره می کنیم و هدفمون تجویز نسخه نیست. به خصوص برای کودکان که نباید سرخود استفاده شود. برای مثال، چکاندن قطره روغن بنفشه اصل در هر سوراخ بینی به مدت بیست روز یا بیست شب.

بیشتر بدانید:

فیلم رینوپلاستی

لینک مقاله کامل رینوپلاستی و جراحی بینی استخوانی-گوشتی

 

 

لینک منبع خارجی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا